Auping, Neerlands trots sinds 1888. Een merk zo stevig als het Aurondebed waarmee het groot geworden is. Maar de markt doet geen dutje. Sterker, die is klaarwakker. Jonge onlinespelers, leaseconstructies en hightech domineren de slaapkamer. “Het bestaande model wordt aangevallen”, bekent Joris Broekmans, director customer experience.


Ongekend spannend en interessant tegelijkertijd. Zo beschrijft Joris Broekmans de stap die Auping afgelopen zomer zette met de lancering van startup Bedzzzy. Met een abonnementsservice op Aupings matrassen zoeken de zelfstandige onderneming en beddenfabrikant samen naar een nieuw levensvatbaar verdienmodel. Al voor 12,50 euro per maand leasen klanten een tweepersoonsmatras. Na vijf jaar wordt deze weer opgehaald en volledig gerefurbished of gerecycled. Spannend, omdat het om een jongere doelgroep en eigen marktbenadering vraagt. Interessant, omdat het een nieuwe stap is in de ontwikkeling van productie- tot klantenbedrijf.


Een kleine drie jaar staat Broekmans aan het hoofd van een tak die zich richt op consumentencontact en de relaties. Zowel digitaal als via enkele honderden dealers. Waren de dealers tot een aantal jaar terug het eindstation, inmiddels is de consument de belangrijkste ‘stakeholder’. Auping wist amper...