IKEA, wie is er niet groot mee geworden? Een van de meest inspirerende merken van Nederland is te vergelijken met ons favoriete broodbeleg: de retailer is al 43 jaar zo vanzelfsprekend als pindakaas. Geen andere retailer bedient haar klanten met een even simpele als herkenbare propositie: betaalbaar design voor iedereen, ontworpen met de menselijke maat in gedachten. IKEA is zich er ook van bewust dat geen mens hetzelfde is en wil zijn. Je denkt dat je eenheidsworst koopt, maar thuis ontstaat de persoonlijke beleving bij het uitpakken en het gebruik. Net zoiets als hagelslag op je pindakaas. IKEA is geen producent van artikelen voor huis en inrichting, maar een dienstverlener in thuisplezier. In Holland staat een huis, en IKEA brengt alledaags geluk.


Iedereen slim
Hoeveel soorten pindakaas kun je tegenwoordig wel niet kopen? Eén type IKEA bestaat al jaren niet meer. Ceo Jesper Brodin heeft zeker sinds het overlijden van de charismatische oprichter twee jaar geleden vaart gezet achter de wereldwijde transformatie van het bedrijf: van een transactionele, productgedreven en deels in zichzelf gekeerde organisatie naar een wendbare force for good die zich richt op relaties. Echte relaties, met klanten in alle levensfasen. Dat vertaalt zich ook naar de communicatie: de afgelopen...