Voice, robots, buybuttons, augmented reality. Om mee te blijven tellen moet je hiervoor wel hippe tools bouwen. Het liefst from scratch, want hoe origineler, hoe beter. Toch? Veeg dat idee maar van tafel. Echte rebellen gebruiken modellen, zoals Ace & Tate.


Innovatielabs schieten als paddenstoelen uit de grond, miljoenen worden in nieuwe technologieën gestoken. Maar even zo snel als die projecten starten stranden ze ook weer. Albert Heijn nam al snel afscheid van zijn ‘slimme koelkastmagneet’. Blokker stopte na vier jaar zelfs helemaal met zijn aparte innovatietak Nextail, dat ‘geïntegreerd’ werd in de moederorganisatie. Domino’s belooft elk jaar dat we ‘nog dit jaar’ de eerste bezorgdronesen robots kunnen verwachten, maar tot nu toe niets van dat alles. En zelfs innovatiekampioen Amazon stopte dit jaar met zijn eerder nog als ‘revolutionair’ beschouwde dashbuttons.


Niet alleen retailers hebben moeite met innovatie. Verschillende internationale onderzoeken tonen aan dat zestig tot tachtig procent van alle innovaties mislukt. Een hoog percentage, maar dit komt waarschijnlijk ook door het steeds hogere tempo waarin wordt geïnnoveerd en – vooral – geëxperimenteerd met tools. Neem...