Je leest dit magazine hoogstwaarschijnlijk omdat je een professional in of rondom de retailsector bent. Een retailer, merkfabrikant, leverancier of adviseur. Dat zijn de mensen op wie we ons richten. Vaker dan we ons realiseren weten echter ook consumenten onze kanalen te vinden. Met name onze vrij toegankelijke nieuwswebsite RetailNews. En dat levert soms grappige inzichten op. Daarover zo meer.


Het mag geen verrassing zijn dat de consument anders naar winkels kijkt dan de professional. Bart Karis (o.a. Zeeman, IKEA) wist dat een tijdje terug treffend te duiden in onze serie Retaillessen. Hij omschreef hoe hij ooit bij IKEA een totaal nieuwe winkelindeling bedacht, een revolutionaire vernieuwing. Bij een rondvraag in de winkel bleek de transformatie bezoekers volledig te zijn ontgaan. Dan sta je als retailbestuurder wel weer even met beide benen op de grond. “We denken als retailers weleens dat we het gouden idee hebben, totdat blijkt dat het geen klant opvalt”, aldus Karis over het voorval.


Karis gaf de kloof in denkwijze tussen hemzelf en de consument ruiterlijk toe, maar dat geldt niet voor iedereen. Regelmatig maken wij op RetailNews melding van faillissementen. De reacties komen vaak uit voorspelbare hoek en zijn al even voorspelbaar van inhoud. In het...