In crisistijden is communicatie key. Maar de scheidslijn tussen top en flop is griezelig dun, zo blijkt. Hoe raak je wel de juiste (en niet een gevoelige) snaar? Tips van trendanalist Christine Boland.


In de coronacommunicatie staat volgens Boland maar één actie centraal: verbintenis creëren. Waren we voor de crisis nog onbeperkt verbonden met elkaar, nu is het tegenovergestelde het geval. “Dat we sociale wezens zijn, komt in deze tijd ongelofelijk tot uiting. We zoeken naar allerlei manieren om elkaar toch te vinden. Dat is een corona shift.” De commercial waarin Nederlandse bouwmarkten consumenten oproepen de doe-het-zelfwinkels in hun eentje te bezoeken is een voorbeeld van dat harmoniegevoel, vindt Boland. Volgens haar is het voor het eerst dat bouwmarkten op deze manier met elkaar samenwerken. Ook kun je het contact met de consument persoonlijker maken. Bijvoorbeeld met private shopping, dat zowel grote als lokale spelers onlangs introduceerden. “Je kunt hiermee veel aandacht aan één klant besteden en goed naar zijn behoefte luisteren. Dit verbetert niet alleen je relatie met de klant,...