Selfie Michiel Muller: 'Briljant en halfgek gaat vaak samen'

Medeoprichter Picnic
Ook: pionier, bewonderaar van Elon Musk

Medeoprichter Picnic
Ook: pionier, bewonderaar van Elon Musk

 

Tango, Route Mobiel en Picnic: alle drie disruptors waarbij jij betrokken bent (geweest). Schop je graag tegen de gevestigde orde aan?
“Nou, het heeft meer te maken met nieuwsgierigheid. Ik vind het leuk om een status quo te doorbreken en te kijken of een nieuw idee succesvol kan worden. Ik zie mezelf vooral als een pionier, niet als een rebel.”


Hoe belangrijk zijn succes, macht en geld voor je?
“Succes is een relatief begrip, het hangt er maar net vanaf wat je definitie ervan is. Het zegt mij niet zoveel. Macht is een blokkerende factor, het doodt creativiteit en gelijkwaardigheid en leidt tot angst. Dat is een slechte uitgangspositie. En geld, tja. Het was voor mij nooit een motivator. Het is prettig om te hebben, maar ik zie het vooral als middel om iets nieuws te starten.”


Ben je een manager of meer een ondernemer?
“Een ondernemer. Gaat dit lukken? Kunnen we van deze droom realiteit maken? Dat zijn mooie dingen. En als iets anders uitpakt dan gedacht is dat trouwens niet per se erg. Succesvol falen is waardevol, dan weet je in elk geval wat niet werkt en hoef je dat niet meer te proberen. Continu bijstellen hoort bij het ondernemer zijn. Net als nieuwsgierig blijven en luisteren naar wat leeft in de samenleving. Het helpt mij enorm dat we bij Picnic met zoveel jonge mensen zijn. Zij zijn een bron van ideeën.”


Je vrouw noemde je eens een reus met zevenmijlslaarzen. Je tempo en efficiëntie kunnen anderen nog weleens overrompelen, zei ze. Herken je dat?
“Soms wel, soms niet. Het gebeurt weleens dat ik al maanden rondloop met een idee en mijn hoofd is dat al helemaal uitgewerkt. Anderen zijn logischerwijs niet even ver in dat proces. Ik moet hen dan de tijd gunnen om aan te haken.”


Je broer Frans – ceo van Ahold Delhaize – en jij studeerden aan de Erasmus Universiteit, net als je vader. Blijkbaar delen jullie de liefde voor ondernemen.
Lacht: “Het is wel opvallend inderdaad. Mijn vader was financieel directeur bij vliegtuigbouwer Fokker, mijn moeder was fysiotherapeut. Inmiddels zijn ze negentig jaar. Ik ben heel dankbaar dat ze er allebei nog zijn. Overigens was mijn zus de eerste ondernemer in ons gezin. Zij runde enige tijd haar eigen boekhandel.”


Wat kreeg je van huis uit mee?
“Mijn vader is erg consciëntieus: als je iets beloofd hebt, moet je het ook doen. Mijn moeder is een echte Rotterdamse. Ze bracht ons verantwoordelijkheid bij: mouwen opstropen en aanpakken. Ze gaven ons advies, maar ook de ruimte om zelf beslissingen te nemen.”


Stel: je mag een week meelopen met een leider van een bedrijf. Met wie doe je dat?
“Met Elon Musk, daar hoef ik niet lang over na te denken. Hij heeft in een aantal jaar de auto-industrie volledig op zijn kop gezet, terwijl dat een ontzettend lastige markt is met heel hoge toetredingsdrempels. En dan laat hij ook nog raketten op een drijvend platform in zee landen. Het is ongelooflijk wat hij bereikt. Hij heeft af en toe bizarre uitspattingen, maar briljante mensen zijn vaak halfgek.”


Wat wil je in die week leren?
“Ik zou willen kijken hoe hij denkt en werkt. Hij weet superslimme mensen aan zich te binden en ik ben benieuwd hoe hij hen stimuleert om tot het uiterste te gaan. Op de een of andere manier kan hij al die geniale ideeën kanaliseren en inzetten om een succesvol bedrijf te runnen. Het lijkt me fascinerend om te zien hoe het er daar aan toe gaat.”


Zou de jongen die je was trots zijn op de man die je bent geworden?
“Trots, trots… Dat is een beetje een lastig woord. Ik wilde niet per se ondernemer worden, een baan als dirigent of architect leek me ook wel wat. Ik vond het wel altijd leuk om nieuwe dingen te doen en mijn intuïtie te volgen. Beide aspecten lopen als een rode draad door mijn leven heen. Als de kleine Michiel naar mijn huidige leven zou kijken, zou hij het wel waarderen, denk ik.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!