Merken met een missie zitten straks alleen nog maar in achterafstraatjes en online

Op 26 november 2020 wordt het slaperige dorpje Halfweg ruw gewekt als de eerste bussen, auto’s en treinen gevuld met uitgelaten koopjesjagers – met mondkapje – zich storten op het tweede uitverkoopcentrum van de metropoolregio Amsterdam, na Batavia Stad.

Op 26 november 2020 wordt het slaperige dorpje Halfweg ruw gewekt als de eerste bussen, auto’s en treinen gevuld met uitgelaten koopjesjagers – met mondkapje – zich storten op het tweede uitverkoopcentrum van de metropoolregio Amsterdam, na Batavia Stad.


Projectontwikkelaar Neinver heeft 110 miljoen euro geïnvesteerd in Amsterdam The Style Outlets met negentienduizend vierkante meter bruto vloeroppervlak en duizend vierkante meter voor leisure en horeca. Een kwart van de 115 winkelunits is nog niet verhuurd, want veel merken hebben zich na de coronapandemie teruggetrokken.


Koudwatervrees mag de pret niet drukken. Bekende namen uit de hoofdwinkelstraten, van Adidas, Björn Borg, Guess, Nike tot New Balance, slijten straks hun oude collecties en overschotten in de nieuwbouw langs de Ringvaart. Starbucks zorgt voor de koffie. Wat een feest voor het oog en de portemonnee.


De fashionbrands verkopen vluchtig genot dat de dagelijkse sleur van het bestaan breekt. Laat de service maar zitten, doet u mij de laagste prijs. Na gedane zaken keren tevreden klanten huiswaarts met tasjes van plastic en papier met het veelkleurige logo van The Style Outlets.


Vervolgens zoemt het rond in Amsterdam, Hoofddorp en Haarlem: voor de beste deals moet je naar die mall naast Sugar City.


Verbeten zien omliggende gemeenten, moderetailers en provincie Noord-Holland hoe het koopjesdorp ondanks de landelijke crisis lekker verdient aan mensen die in de Maslowpiramide na vervulling van bestaanszekerheid toch willen ontspannen in een hygiënische en strak geregisseerde winkelomgeving zonder vuiligheid, coffeeshops en cultuur.


Binnen afzienbare tijd is de laatste 25 procent verhuurd en hangen de mensen met de benen uit het outletcentrum. Gelukkig mag het walhalla in Halfweg volgens het bestemmingsplan nog ongestraft met een derde uitbreiden. De files op de N200 en A20 zullen bij de fileberichten op de radio vaste prik zijn. NS overweegt om van station HalfwegZwanenburg een Intercitystation te maken om nog meer wagons met kooplustig publiek aan te voeren.


De toekomst zit er rooskleurig uit. Ik ben blij dat de burgemeester van het koopjesdorp net zo optimistisch is over de aanvulling op het bestaande winkelaanbod in de regio.


Marcel Herben van Neinver in Het Parool: “Je ziet een ander type consument bij ons dan in de winkelstraat en online. Mensen zullen daar nieuwe aankopen blijven doen, dat staat los van outlets. Dit is een aanvulling op de reguliere modewinkels. Ik zie niet dat het concurrentie oplevert. Modemerken melden zich juist graag bij ons, dat zegt wel wat over de behoefte aan dit centrum. Een groot aantal nationale en internationale spelers zit nu met voorraadoverschotten. Die kunnen ze niet aan de bestaande outletcentra kwijt.”


Amsterdam The Style Outlets is niets anders dan het zoveelste centrum voor voorraadoverschotten. In deze tijd, waarin het maatschappelijk (gelukkig maar) niet verantwoord is om kleding terug te sturen naar India, Bangladesh of China om te laten verbranden, slijten merken hun textiel tegen dumpprijzen aan shoppers die al genoeg in de kast hebben.


Hier heeft de bewuste consument op zoek naar changemakers in retail niets te zoeken.


Geen originele en missiegedreven merken die winst voor hun bedrijf combineren met winst voor de wereld om hen heen. Die vind je straks alleen nog maar online en in achterafstraatjes. Een mooi vooruitzicht.
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!