Unilever was het afgelopen jaar de grootste adverteerder in Nederland. De producent van levensmiddelen en verzorgingsproducten gaf vorig jaar 215 miljoen euro uit aan advertentieruimte. Dat blijkt uit de Top 100 Adverteerders 2006 gepubliceerd in vakblad MarketingTribune.
Het voedingsmiddelenconcern gaf vorig jaar vooral veel uit aan advertenties op internet en in tijdschriften. Na Unilever volgen KPN, Procter & Gamble, L’Oréal en Beiersdorf. Opvallend is dat KPN weinig geld heeft uitgegeven aan tv-reclame. Gaf het bedrijf in 2005 nog voor 42 miljoen euro uit aan spot advertising, in 2006 bleef de teller steken op 28,5 miljoen euro. KPN investeerde vooral in de inzet van folders.
Albert Heijn is pas te vinden op plaats acht in de lijst. Het supermarktconcern is behoorlijk teruggevallen in de bruto-bestedingen, maar met daarbij de beëindiging van de supermarktoorlog in het achterhoofd is dat niet zo’n rare ontwikkeling. Dit is ook de reden dat Schuitema en Laurus uit de top tien zijn verdwenen.
Unilever grootste adverteerder
Gepubliceerd op 10 januari 2007 om 00:00
Reacties 0