De drogisterijbranche staat aan de vooravond van een oorlog op twee fronten. Vanaf 2003 snoepen supermarkten al marktaandeel weg bij de drogisterijen op het gebied van zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten, maar sinds kort timmert de grootste eigenaar van apotheken in Nederland aan een landelijke keten van gezondheidswinkels.
Het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) ziet vooralsnog geen grote bedreiging in de ketenvorming rond apotheken. Maar uit cijfers van onderzoeksbureau IMS Health blijkt dat het marktaandeel van de drogisterijen de afgelopen jaren langzaam is geslonken. Ook cijfers van onderzoeksbureau Nielsen bevestigen dit beeld; producten als tandpasta en shampoo in toenemende mate bij de supermarkt worden gekocht.
Voorts blijkt uit reorganisaties bij enkele drogisterijketens, zoals recentelijk bij DA en Kruidvat, dat de branche wel eens betere tijden heeft gekend.
Drogisterijbranche van twee kanten onder vuur
Gepubliceerd op 14 februari 2007 om 00:00
Reacties 0