Veel fabrikanten zien in tankstations een belangrijk afzetkanaal. Dat blijkt uit een rondvraag van vaktijdschrift Pompshop onder veertien fabrikanten.
Het tankstation blijkt voor Philip Morris Holland cruciaal. Ongeveer 22 procent van de omzet van de tabaksfabrikant wordt behaald uit tankstations. Ook voor zoetwarenproducenten Leaf Holland (20%) en Perfetti Van Melle (15,3%) draagt het tankstation voor een aanzienlijk deel bij aan de omzet.
Producenten Hero (4,3 procent), Van Oers Groep (3,5 prcent), Coca-Cola (2,5 procent) en Nestle (2,5 procent) halen een kleiner deel van hun omzet bij het tankstation vandaan. Veel fabrikanten geven hun omzetpercentage overigens uit concurrentieoverwegingen niet prijs. Red Bull laat wel weten dat 'het aandeel petrol is toegenomen'.
Het overgrote deel van de fabrikanten gaat uit van een verdere toename de komende jaren. Coca-Cola en Leaf Holland houden juist rekening met een lager omzetpercentage vanwege de afname van het aantal pompstations met shop en de toename van het aantal onbemande tankstations.
Tankstation belangrijk afzetkanaal voor fabrikant
Gepubliceerd op 15 februari 2007 om 00:00
Reacties 0