Een kwart van de consumenten koopt wel eens een nagemaakte merkjeans. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van vakblad Textilia. Het leeuwendeel van de ‘nepkopers’ voelt zich niet bezwaard.

Van de tweeduizend ondervraagden vindt de helft het geen probleem dat een merkjeans echt of nep is; 29 procent maakt het wel wat uit. Vooral hoger opgeleiden en mensen met een bovenmodaal inkomen laten bezwaren optekenen. Lager opgeleiden en mensen met een beneden modaal inkomen maakt het bovengemiddeld niet uit. Mannen vinden het belangrijker dat een merkjeans echt is (33%) dan vrouwen (24%).

Van de 25 procent die wel eens ‘neppers’ koopt in binnen- of buitenland, doet het merendeel dit incidenteel. Drie procent doet dit vaak. Van de tieners koopt 34 procent wel eens een nep-merkjeans.

Maarliefst 84 procent van de respondenten heeft geen bezwaar tegen de aanschaf van namaakjeans. Ruim vier op de tien vindt dat de A-merken dan maar niet zulke hoge prijzen moeten rekenen. Ook heerst bij sommigen (11%) het idee dat ze er niemand kwaad mee doen en maakt het 31 procent gewoon echt niets uit. Slechts vijftien procent voelt zich bezwaard omdat ze er het originele merk schade mee toe zouden brengen, dit zijn vooral hoger opgeleiden (20%). Onwetendheid is er vooral bij tieners, 17 procent denkt dat ze er niemand kwaad mee doen.