Consumentenbond: kritiek op FNLI-logo

De Consumentenbond is niet blij met het nieuwe informatielogo dat de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) heeft ingevoerd. Het logo zou verkeerde verwachtingen scheppen bij de consument en leiden tot meer onduidelijkheid.

Op het FNLI-logo staat de geleverde energie, suiker, vet en natrium per portie en het aandeel in percentages van de dagelijkse voedingsrichtlijn. “Op zich is dat waardevolle, aanvullende informatie, maar de genoemde percentages zijn lastig in perspectief te plaatsen”, aldus een woordvoerder van de Consumentenbond.

“Het woord voedingsrichtlijn suggereert dat je aan de honderd procent moet komen, terwijl je juist zo ver mogelijk onder het dagelijkse maximum van bijvoorbeeld vet en zout moet blijven”, stelt de woordvoerder. De Consumentenbond pleit daarom voor de invoering van het zogeheten stoplichtsysteem, dat inmiddels in Engeland met succes wordt toegepast, aldus de bond.

“Het systeem van de FNLI geeft niet in één oogopslag duidelijkheid. Ga maar voor een schap met koekjes staan. Zelfs als er op alle verpakkingen aan de voorkant een grijs staatje komt, dan nog weet je als consument niet direct welke koekjes een gezonde keuze zijn. Als je met kleuren gaat werken, wordt dat al veel duidelijker. Hoe meer rood, hoe ongezonder, hoe meer groen, hoe meer verantwoord”, aldus de bond.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!