Groothandel en supermarktbedrijf Sligro is er maar druk mee. Half december moeten alle tachtig Edah-winkels tot de formules EM-Té en Golff omgebouwd zijn en draaien. Interesse in de Super de Boer-winkels van supermarktconcern Laurus heeft bestuursvoorzitter Abel Slippens dan ook niet. “We moeten er eerst voor zorgen dat de eigen tent op orde is”, zei hij donderdag in een toelichting op de halfjaarcijfers. “Het is nog hard werken.” De laatste tijd gonst het van de geruchten dat ook de laatste winkelketen van Laurus verkocht gaat worden.

Sligro boekte over de eerste zes maanden van 2007 een nettowinst van bijna 26 miljoen euro, een stijging van zeventien procent ten opzichte van vorig jaar. De omzet nam toe met ruim een kwart naar 960 miljoen euro, vooral dankzij de overname van de Edah-winkels.

De ombouw van de voormalige Edah-winkels drukte echter het bedrijfsresultaat van de supermarktdivisie van Sligro. Het resultaat halveerde door de kosten voor ombouw en openingsacties. Het concern verwacht ook dat in de tweede helft van 2007 de resultaten van de supermarktdivisie achterblijven. De kosten en inspanning komen voor de onderneming niet onverwacht. “Een veel groter versaanbod dan voorheen vergt een andere manier van werken en dat kost tijd”, aldus Slippens.

In de toekomst sluit de bestuursvoorzitter overnames van vooral kleine ketens in het westen van het land niet uit. “Maar daar is het zo godsgruwelijk moeilijk. We gaan langzaam vanuit het zuiden naar boven.”