Nickelodeon weert junkfood in programma's

Scènes van tekenfilmhelden die ongezond eten worden door kindertelevisiezender Nickelodeon geschrapt. Jeugdhelden SpongeBob en Dora the Explorer moeten voortaan het goede voorbeeld geven.

Foodconcerns als McDonald’s, Kellogg's en Kraft Foods gaven eerder al het goede voorbeeld, zij richten hun campagnes niet meer op kinderen onder de twaalf jaar. Nickelodeon volgt het voorbeeld van kindzender Discovery Kids, die twee dagen hetzelfde plan introduceerde.

Filmproducent en entertainmentbedrijf Walt Disney gaf in oktober 2006 al aan voortaan in eetsituaties alleen nog beelden te zullen tonen waarin voedsel wordt geconsumeerd dat voldoet aan internationale gezondheidstandaarden. Ook wordt niet meer gerookt in nieuwe Disney-tekenfilms. De film Peter Pan met een kapitein Haak die liefst twee peuken tegelijk rookt, is nu al een collectors item.

Uit onderzoek van de Amerikaanse consumentenorganisatie Center for Science in the Public Interest (CSPI) bleek dat 88 procent van de reclame op Nickelodeon het aanprijzen van ongezond voedsel betrof. CSPI daagde Nickelodeon hierom voor de rechter. De Verenigde Staten lopen inmiddels voorop in het 'gezonder' maken van tv-uitzendingen en de reclame daar omheen. In het land leven dan ook de meeste vette kinderen ter wereld.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!