NMa bekijkt bierprijs

De bierprijsverhoging die de grote brouwerijen nog voor carnaval doorvoeren, heeft de aandacht getrokken van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Van een officieel onderzoek wil de NMa nog niet spreken. Indien nodig volgen maatregelen. Het CDA heeft daar al op aangedrongen bij de minister van Economische Zaken.

De NMa vindt het vooral opvallend dat de prijzen tegelijk worden verhoogd. Dat riekt naar streng verboden prijsafspraken. “Iedereen die signalen heeft dat er iets niet klopt, roepen wij op dit bij ons te melden”, aldus de NMa.

Vrijwel alle brouwerijen verhogen hun prijzen deze week, met ongeveer vijf procent, aldus Jules Stijnen, regiovoorzitter Zuid-Limburg bij Horeca Nederland. Hij denkt dat het moment niet toevallig is gekozen: de brouwers weten dat er in Brabant en Limburg weldra een ‘enorme bierplas’ wordt afgezet.

De brouwers zeggen dat de grondstoffen simpelweg duurder zijn geworden. Bierbrouwerij Heineken (met merken als Heineken, Amstel en Brand) zegt dat de lang geleden afgekondigde prijsverhoging een eigen beslissing is en dat het bedrijf niets weet van de prijzen van de concurrentie. Ook in de super heeft de consument al een hogere bierprijs kunnen noteren, zegt Heineken. Concurrent Inbev (onder meer Dommelsch) noemt het begin van het jaar een ‘logisch moment’ voor prijsaanpassingen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!