Zwendel kost webwinkeliers miljoenen

Consumentenfraude heeft webwinkels vorig jaar zo’n veertig miljoen euro gekost. Dat blijkt uit berekeningen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. In 2006 was dit bedrag nog iets meer dan 28 miljoen euro.

Volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org vindt fraude op verschillende manieren plaats. Zo worden er voor nog niet-betaalde bestellingen adressen opgegeven, waarop de fraudeurs later niet meer te traceren zijn. Ook worden eenmalige machtigingen afgegeven op andermans bankrekening.

De schade die ondernemers via veilingsites zoals Marktplaats.nl opliepen door zwendelende consumenten, is ook meegerekend. Maar de schade die consumenten zélf opliepen is niet onderzocht.

Jongen pleit voor een centrale aangiftemogelijkheid voor consumenten én bedrijven. Nu moeten zij, volgens Jongen, nog naar het lokale politiebureau.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!