‘Super promoot gezonde voeding onvoldoende’

Een groot gedeelte van de Nederlandse supermarkten doet niet genoeg om de consument te stimuleren gezond voedsel te kopen. Dat concludeert de Consumentenbond onder meer uit eigen onderzoek, zo meldt de Telegraaf. Supermarkten hebben de afgelopen twee jaar niet of nauwelijks vooruitgang geboekt op het gebied van gezond voedsel.

Onderzoekers van de Consumentenbond brachten van ruim tweehonderd vestigingen van de tien grootste supermarktketens de relatie met gezond voedsel in kaart. Bij elke winkel werden 55 producten gekocht. Daarnaast werd gekeken naar zaken als de verhouding tussen gezonde en ongezonde voeding in schappen en reclames, informatie over de voedingswaarde op de etiketten en de plaats van kindersnoepgoed in de winkels.

Het oordeel ‘matig’ werd toebedeeld aan zeven van de tien ketens, die daarvoor minder dan veertig punten op een schaal van honderd hebben gehaald. Dekamarkt haalde slechts twintig punten en ontsnapt daarmee net aan de stempel ‘slecht’. Albert Heijn hoort met zestig punten, al is het tevens op het nippertje, bij de groep ‘goed’.

De meeste supermarkten zijn volgens de consumentenbond op hetzelfde niveau blijven steken als in 2006. De bond constateerde dat supermarkten relatief gezien meer plek inruimen voor ongezonde producten, gezonde producten minder vaak in de aanbieding zijn en er vaker ongezonde producten bij de kassa liggen. Plus, Coop en Dirk van den Broek boekten de meeste vooruitgang, Lidl kreeg een lagere waardering.

Mensen met kinderen hebben grote kans dat deze om snoep gaan zeuren als ze meegaan naar de Albert Heijn, C1000, Super de Boer, Lidl, Plus, Jumbo en Coop. Deze supermarkten speculeren volgens de consumentenbond het meest op de 'zeurkracht' van kinderen door ruim tachtig procent van het snoepgoed op kinderhoogte te leggen. Supermarkten krijgen het dringende advies onder meer te stoppen met het aanbieden van snoep op kinderhoogte en bij kassa’s, de klant beter te informeren over de voedingswaarde van elk product en meer gezonde aanbiedingen te doen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!