Nederlandse warenhuizen krijgen het in de toekomst moeilijk. Dit ligt enerzijds aan de opkomst van internetwinkels, anderzijds door de concurrentie van discountformules. Dat blijkt uit tweejaarlijks onderzoek van INRetail, trendbureau voor marketing en vastgoed.
"De komende jaren zal de 'houdbaarheid' van een warenhuis als V&D danig op de proef worden gesteld", aldus het onderzoek. Ondanks de sombere toekomstvoorspellingen ziet het onderzoeksbureau dat warenhuizen door klanten nog wel worden gewaardeerd. En wanneer mensen in een warenhuis komen, geven ze er meer uit dan een paar jaar geleden.
Kklanten waardeerden hun warenhuis in 2006 met een gemiddeld rapportcijfer van 7,4, nu is dat cijfer licht gestegen naar een 7,5. Van de drie grote warenhuisketens haalt de Bijenkorf het hoogste cijfer: een 7,7. Twee jaar geleden was die eer nog aan HEMA gegund met een 7,8. Dat warenhuis daalde in de waardering naar een 7,4.
‘Warenhuizen in de knel’
Gepubliceerd op 20 augustus 2008 om 00:00
Reacties 0