Klanten en werknemers zijn doorgaans de dupe van een bedrijfsovername door investeringsmaatschappijen. Volgens hoogleraar Hans Schenk van de Universiteit Utrecht kennen investeringsmaatschappijen alleen de logica van het rendement, niet de logica van het bedienen van klanten.
Schenk leidt een onderzoek naar de gevolgen van overnames door investeringsmaatschappijen. Hieruit bleek eerder dat overnames gefinancierd uit vreemd vermogen bovengemiddeld vaak resulteren in een faillissement van de overgenomen partij. Van de bedrijven die door private equity worden overgenomen, gaat vijftien procent binnen tien tot vijftien jaar failliet. Normaal gesproken ligt dit percentage op vier procent, rekent Schenk voor.
Warenhuisketen HEMA schreef na te zijn overgenomen door het Britse Lion Capital voor het eerst rode cijfers, afvalbedrijf Van Gansewinkel Groep kwam na zo’n overname in de verliezen terecht. Schenk vermoedt dat de storingen, waarvan honderdduizenden klanten van kabelaar Ziggo onlangs de dupe werden, een indirect gevolg zijn van de bezuinigingen die werden afgedwongen door investeringsmaatschappijen.
Volgens de hoogleraar gaat de overname door een ‘opkoopfonds’ altijd gepaard met bezuinigingen op service en personeel. Voor retailers brengt dat het risico met zich mee dat zij klanten verliezen aan concurrenten, meent hij.
Toch hebben investeringsfondsen soms een heilzame werking. “Ze creëren waarde door bijvoorbeeld een inefficiënte fusie terug te draaien”, zegt Schenk. “Ze maken dus eerder gemaakte fouten weer goed. Het zou echter beter zijn als deze fouten niet worden gemaakt.”
'Consument dupe van private equity'
Gepubliceerd op 21 augustus 2008 om 00:00
Reacties 0