Humeur consument klaart iets op

Na een scherpe daling in juli is het vertrouwen van de consument in augustus wat toegenomen. De vertrouwensindicator steeg van -31 naar -27. Consumenten waren vooral minder pessimistisch over het economisch klimaat. Dat blijkt uit vrijdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De eigen financiële situatie beoordeelden consumenten ook minder negatief dan in juli, waardoor de koopbereidheid iets verbeterde. Niettemin bleven de doemdenkers per saldo veruit in de meerderheid.

De verbeterde stemming over het economisch klimaat is volledig toe te schrijven aan het minder negatieve oordeel over de economische situatie in de komende twaalf maanden, stelt het CBS. Op de economische ontwikkelingen in de afgelopen twaalf maanden kijken de consumenten even pessimistisch terug als in juli. Augustus is inmiddels de twaalfde maand op rij dat pessimisme over de economische situatie de overhand heeft.

De koopbereidheid van consumenten nam ook iets toe in augustus. Dit komt doordat ze minder somber waren over de financiële situatie van hun eigen huishouden. Vooral de directe financiële toekomst werd minder negatief beoordeeld. In juli was nog sprake van een forse afname van de koopbereidheid.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!