Controle drankverkoop in uniform

De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) gaat in uniform controleren of ondernemers geen drank verkopen aan te jonge klanten. De VWA kiest voor de zichtbare controles omdat de leeftijdsgrenzenregels nog te vaak worden overtreden. Tijdens de zichtbare controles dragen de controleurs bedrijfskleding met het VWA-logo en de vermelding ‘Inspectie’.

Door zichtbaar te controleren moet een duidelijk signaal afgegeven worden richting ondernemers, meent de VWA. De autoriteit stelt dat het bij handhaven van de wet gaat om de naleving ervan en niet om het opleggen van zoveel mogelijk sancties.

De nieuwe werkwijze van zichtbaar controleren wordt gefaseerd ingevoerd. De VWA blijft ook onopvallend controleren op leeftijdsgrenzen bij de verstrekking van alcohol aan jongeren.

Tot nu toe zijn in 2008 ruim 3000 leeftijdsgrenzeninspecties uitgevoerd. Het merendeel betrof de zogenaamde observatie-inspecties waarbij de controleur onopvallend controleert. Bij 45 procent van de bedrijven, waar jongeren daadwerkelijk alcohol probeerden te kopen, werden de regels overtreden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!