Na jaren van jubelnieuws over expansies van Starbucks in thuisland Amerika en grote ambities in het buitenland, volgt dit jaar het ene ‘negatieve’ bericht na het andere. Is Starbucks op tijd met snijden of wordt de koek alleen maar kleiner?
Een paar grote investeerders lijken te speculeren dat het sprookje voorbij is. Zij hebben enorme hoeveelheden aandelen van Starbucks verkocht in reactie op het nieuws deze zomer dat het bedrijf voor de eerste keer in zestien jaar verlies zal lijden – 6,7 miljoen dollar voor het derde kwartaal van 2008. Dit verlies heeft vooral te maken met kosten verbonden aan de beslissing van Starbucks om maar liefst zeshonderd filialen in het thuisland te sluiten, waarbij zo’n duizend werknemers hun baan zullen verliezen. Ook verdwijnt Starbucks grotendeels uit Australië - 61 van 84 vestigingen wordt gesloten, en er wordt voortaan gefocust op de grote steden Melbourne, Sydney en Brisbane.
Alles over de stand van zaken bij Starbucks is te lezen in het septembernummer van RetailTrends
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
Keerpunt voor Starbucks?
Gepubliceerd op 10 september 2008 om 00:00
Reacties 0