De Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf beginnen vandaag. ‘Een moment waar je bij moet zijn, een plek daar voel je je fijn’, bezingt Gordon ’s lands grootste uitverkoop. De Champions League onder de actieverkopen begint donderdag in twaalf Bijenkorffilialen, zo schrijft de Volkskrant.
Dat betekent Smeg-koelkasten voor 899 euro in plaats van 1999 euro, Dieselspijkerbroeken (van 130 naar 79 euro), vouwfietsen (269 euro in plaats van 379) en Canon EOS-camera’s (geen 839 maar 539 euro). Maar of het de komende dagen in de Bijenkorf ook werkelijk zo fijn zal zijn als Gordon beweert, is nog maar de vraag.
Volgens een woordvoerder van het warenhuis worden in de drukte vooral bh’s door graaiende vrouwen kapot getrokken, waarna ze niet meer zijn te verkopen. Ook van zijden blouses van La Kerko (15 euro , in 24 kleuren, verkocht begin jaren negentig) bleef weinig heel. Verwacht wordt dat het bemachtigen van Björn Borg mannenondergoed dit jaar niet zonder blauwe plekken zal verlopen – voornamelijk bij de vrouwelijke cliëntèle.
Pure hebzucht is het, zegt psychotherapeute Carien Karsten. Ze begeleidt koopverslaafden en schreef Shoppen, de lust, het lijden en de lol. Hebberigheid zit volgens haar in de genen van de mens. "Het is graaizucht, aangewakkerd door de Bijenkorf." Onsympathiek? "Nee dat niet. Ik heb er bewondering voor. De Bijenkorf haalt een maandomzet binnen in drie dagen. Knap."
Het winkelend publiek koopt volgens de onderzoekster bijna altijd het artikel dat ze van te voren in de speciale foldertjes uitzochten. Pas als dat is uitverkocht, schaft een koper een ander (impuls)product aan. "Van het geld is dan al afscheid genomen, dus dat wordt niet meer gemist."
Graaien tot je erbij neervalt
Gepubliceerd op 2 oktober 2008 om 00:00
Reacties 0