Nederlandse autoverkoop blijft op peil

De verkoop van nieuwe auto’s is ondanks de financiële crisis deze maand gestaag gegroeid. Vooral kleine, zuinige auto's zijn populair. Dat komt hoofdzakelijk door het fiscale stimuleringsbeleid dat sinds 1 januari 2008 is ingevoerd, zo bericht het Financieele Dagblad vrijdag.

De aanschafbelasting bpm en de motorrijtuigenbelasting zijn lager voor schone auto’s, aldus een woordvoerder van autobranchevereniging RAI Vereniging. “De tendens is een groei in de autoverkopen van een procent ten opzichte van vorig jaar”, vertelt hij. “Het dalende consumentenvertrouwen wordt niet vertaald in lagere verkopen.”

De Nederlandse automarkt groeit tegen de Europese en Amerikaanse trend in. “Nederland is de witte raaf in West-Europa”, aldus de RAI-woordvoerder. De Europese auto-industrie zag de verkopen in september met acht procent teruglopen, blijkt uit cijfers van de Europese branchevereniging Acea.

Omdat consumenten veel meer kleine auto’s kopen, wordt flink gesneden in de productie van grote auto’s. Autofabrikanten Nedcar, Daimler en Renault maakten donderdag tegenvallende cijfers bekend en gaan hun productie verminderen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!