De Duitse prijsvechter Aldi gaat ’s werelds grootste retailer Wal-Mart bevechten op zijn thuismarkt. Tenminste 75 winkels moeten dit jaar worden geopend, meldt de Wall Street Journal. Aldi lijkt vertrouwen te putten uit het feit dat de discounter de Amerikaanse supermarktketen eerder al de Duitse markt uitdrukte.
Twee jaar geleden trok Wal-Mart zich met de staart tussen de benen terug uit Duitsland, omdat het bedrijf niet op kon tegen de lage prijzen. De slag werd zo gewonnen door Aldi, die nu op een tweede confrontatie mikt in de Verenigde Staten.
De Duitsers hopen dat de Amerikanen door de economische malaise hun weerstand tegen huismerken laten varen en massaal boodschappen gaan doen bij de discounter. Bij de Aldi bestaat 95 procent van het aanbod uit eigen merken. De verkopen van supermarkten in de VS bestaat voor slechts 22 procent uit huismerken. In Europa ligt dit percentage hoger, volgens onderzoeksbureau Nielsen op dertig procent.
Aldi begeeft zich sinds 1976 in de VS, vooral in het Midden-Westen en het Noord-Oosten. Het supermarktbedrijf telt er momenteel zo’n duizend filialen.
Aldi gaat Wal-Mart te lijf
Gepubliceerd op 15 januari 2009 om 00:00
Reacties 0