Intel is een uniek bekend merk voor computerproducten. Toch kan Intel Corporation met deze ijzersterke reputatie niet iedereen verbieden een merk te gebruiken dat op Intel lijkt. Dat volgt uit de beslissing die het Europese Hof van Justitie op 27 november 2008 gaf in de zaak Intel Corporation / CPM. Het Engelse telemarketingbedrijf CPM had het merk Intelmark voor zijn diensten geregistreerd. Intel Corporation kwam hiertegen in opstand.
Hoe zit het ook alweer met de rechten van een merkhouder? Merken die bij de gemiddelde consument een goede reputatie hebben opgebouwd, gelden als ‘bekende merken’. Die zijn bijna overal ter wereld beter beschermd dan ‘gewone’ (niet bekende) merken. Wie op grond van een ‘gewoon’ merk optreedt tegen een lookalike merk, moet verwarringsgevaar aannemelijk maken, dat wil zeggen het gevaar dat de gemiddelde consument het merk en de lookalike met elkaar verwart. En dat kan alleen als het gaat om dezelfde of soortgelijke, verwante producten of diensten als die waarvoor het merk is ingeschreven.
Het gehele artikel is te lezen in het januarinummer van RetailTrends.
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
A-merken niet langer absoluut beschermd
Gepubliceerd op 21 januari 2009 om 00:00
Reacties 0