Milieudefensie zet haar campagne over ontbossing en vlees bij Albert Heijn door, ondanks juridische dreigementenvan de supermarktorganisatie. De supermarktketen wil mogelijk via de rechter afdwingen dat de campagne gestaakt wordt. Milieudefensie heeft laten weten door te gaan, zolang Albert Heijn nalaat stappen te zetten tegen de ontbossing. De organisatie voert sinds half maart campagne om de klanten van Albert Heijn te informeren over het drama achter goedkoop vlees.
Nederland is als doorvoerhaven de tweede grootste importeur van soja ter wereld. Ruim negentig procent van de soja die in ons land blijft, wordt gebruikt als veevoer, vooral voor kippen en varkens in de intensieve veehouderij. De productie van kipfilets en karbonades veroorzaakt zo grootschalige ontbossing, stelt Miliedefensie. Als grootste supermarkt heeft Albert Heijn de sleutel in handen om dit probleem op te lossen en daarmee een voorbeeld te stellen voor alle Nederlandse supermarkten, meent de organisatie. Milieudefensie heeft de supermarktketen de afgelopen jaren al herhaaldelijk aangesproken op dit probleem. Echte verbeteringen bleven tot nog toe uit.
Albert Heijn dreigt Milieudefensie met rechter
Gepubliceerd op 24 maart 2009 om 00:00
Reacties 0