Rechtszaak dreigt over vergoeding mp3-speler

Stichting de Thuiskopie wil dat artiesten geld krijgen voor verkochte mp3-spelers en harddiskrecorders. De stichting overweegt daartoe een rechtszaak aan te spannen tegen de Staat, zo meldt het Financieele Dagblad dinsdag.

De Thuiskopie int namens rechthebbenden in de muziek- en filmindustrie vergoedingen voor het maken van kopieën van hun werk op blanco cd's en dvd's. Er wordt nog geen vergoeding afgedragen voor mp3-spelers, zoals de iPod, en harddiskrecorders. De regeling die heffing mogelijk maakt is in 2007 bevroren, zodat deze niet kan worden uitgebreid naar nieuwe apparaten. Dit gebeurde nadat was geconstateerd dat het stelsel niet naar behoren functioneerde. Zo duurde het erg lang voordat de vergoedingen werden uitgekeerd.

De Stichting de Thuiskopie beraadt zich nu op een gang naar de rechter, zodat het mogelijk wordt ook een vergoeding te vragen voor mp3-spelers en hardeschijfrecorders. "We hebben een jaar lang geprobeerd om met de industrie tot een nieuwe regeling te komen", zegt Hester Wijminga van Stichting de Thuiskopie. "Uiteindelijk is dat overleg mislukt. We overwegen nu om via de rechter een vergoeding af te dwingen."

De ICT-industrie heeft grote bezwaren tegen het thuiskopiestelsel en wil dat het systeem wordt hervormd. Volgens de vertegenwoordigers van de ICT-branche zouden vergoedingen aan artiesten goedkoper via de algemene belastingen kunnen worden gegeven dan per product.

"Een belastingmaatregel zou het meest efficiënt zijn. Noorwegen heeft die keuze bijvoorbeeld al gemaakt. Iedereen koopt tegenwoordig wel eens een apparaat waarmee audio of video kan worden opgenomen, zoals bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Je kunt het systeem nu wel uitbreiden maar dan blijf je bezig", zegt André Habets van Fiar CE, een vereniging van fabrikanten, importeurs en agenten van audio- en visuele media.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!