‘Gros webwinkels houdt zich niet aan de regels’

Driekwart van de webwinkels overtreedt regels uit de Wet 'Koop op Afstand'. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Van de vijftig door de Consumentenbond onderzochte webwinkels hielden slechts elf zich aan alle regels in de wet.

Volgens de Wet Koop op Afstand heeft een klant bij een bestelling via internet zeven werkdagen bedenktijd. Binnen deze periode mag de aankoop zonder opgaaf van reden worden geretourneerd. De verkoper moet de consument hierover informeren, doet hij dat niet, dan is er een bedenktijd van dertig dagen.

Wordt een product via internet gekocht, dan moet het product binnen dertig dagen na bestelling in huis zijn. Dat ging redelijk goed, meldt de Bond. Bij slechts zeven van de vijftig winkels duurde het langer dan een week voor het product in huis was.

Alleen een bij Vobis bestelde harde schijf kwam pas na een maand en dit bleek toen ook nog de verkeerde te zijn. Een bij Goedkoopste.nu bestelde camera, kwam niet omdat hij niet meer leverbaar was.

Webshops zijn verplicht schriftelijk en uiterlijk als het product geleverd wordt informatie te geven over de wettelijke bedenktijd van zeven dagen en de manier waarop een product retour gezonden moet worden. Veel online shops doen dit echter niet, zo ondervond de Consumentenbond.

De webwinkels die zich volgens de Consumentenbond aan alle regels hebben gehouden zijn:
Belcompany.nl
Conrad.nl
Dynabyte.nl
Elektrokoopjes.nl
Foka.nl
HEMA.nl
Neck.nl
Otto.nl
Telefoonkopen.nl
VD.nl
Wehkamp.nl
(Bron: Consumentengids juni 2009)

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!