Keurmerken raadsel voor consument

Duurzaamheidkeurmerken op etenswaren, kleding, hout en elektronica: 66 procent van de de consumenten heeft geen idee waar ze voor staan. Reden is de vele keurmerken die Nederland rijk is, zo blijkt uit het onderzoek 'Make sustainability your business' van accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) onder 1100 Nederlandse consumenten.

Het onderzoek wijst uit dat consumenten in veel gevallen niet weten wat bepaalde keurmerken garanderen. Arco ten Klooster, duurzaamheidspecialist bij PwC, hamert op het belang dat toezeggingen op verpakkingen op het gebied van gezondheid, veiligheid, ethiek en milieu transparanter en onderling beter vergelijkbaar worden. Daarvoor is meer samenwerking tussen retailers en producenten nodig.

Volgens het onderzoek koopt ruim een vijfde van de consumenten 'bewust': zij zijn zich in zekere mate bewust van het duurzame karakter van de producten die in hun winkelwagen belanden. Vooral jongere, hoger opgeleide consumenten zijn meer LOHAS (Lifestyle of health and sustainability) georiënteerd: zij hebben een positievere houding richting duurzame producten. Van deze consumenten heeft maar liefst 82 procent in de week voorafgaand aan het onderzoek een product aangeschaft met een duurzaamheidkeurmerk.

Van de consumenten vindt 35 procent dat retailers te weinig duurzame producten aanbieden. Onder LOHAS-consumenten geldt dit zelfs voor 54 procent Arco ten Klooster zegt hierover: “Een ruimer aanbod aan duurzame producten zal naar verwachting een positief effect hebben op het gehele marktaandeel van duurzame aankopen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!