Ahold overweegt zijn supermarktformule Albert Heijn te exporteren naar buurlanden België en Duitsland. Het retailconcern wil zo de groeiambities extra vaart meegeven. Ahold verkent beide landen en zoekt naar overnames. Een woordvoerder van Albert Heijn bevestigt dit tegenover het Financieele Dagblad.
De supermarktbranche in ons land telt veel kleine, maar regionaal krachtige spelers. In marktaandeel groeien in Nederland is moeilijk, tenzij de concurrentie steken laat vallen, stellen marktkenners. Gezien de prijzenoorlog die al vijf jaar woedt en de beperkte slachtoffers die daarbij zijn gemaakt is dat niet voor de hand liggend.
De grens over met Albert Heijn lijkt daarom een logische stap. De kans op succes voor de Nederlandse marktleider is daarbij groter in België dan in Duitsland, verwacht retaildeskundige en directeur van het Foodservice Instituut Nederland Jan-Willem Grievink. “België is culinair ingesteld. AH kan dat. Bovendien heeft België Delhaize, dat met dezelfde kwaliteit twaalf procent duurder is. Nu was het imago van Nederlandse supermarkten in België altijd bedroevend. Maar omdat AH meer culinair is geworden, zie ik kansen”, zegt Grievink.
Duitsland is een ander verhaal, meent Grievink. “De supermarkten daar zijn net zo goedkoop als hier, maar er zijn niet zoveel kwaliteitssupermarkten. Als de mensen iets speciaals willen dan gaan ze naar de warenhuizen. Het lijkt mij moeilijk om de Duitsers naar een luxe supermarkt te krijgen.”
Albert Heijn naar België en Duitsland
Gepubliceerd op 6 november 2009 om 00:00
Reacties 0