Consumenten kopen hun cd, dvd of boek steeds vaker bij een webwinkel, maar bij adviesgevoelige producten heeft de traditionele retailer juist een voorsprong. Dat meldt Arlette Broex, consultant bij Logica Management Consulting.
“Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat mensen tegenwoordig verschillende kanalen gebruiken tijdens het koopproces”, signaleert Broex. “Zo zoeken ze eerst informatie op internet, om vervolgens naar de winkel te gaan om het product te zien en uit te proberen. Daarnaast hebben veel mensen behoefte aan advies voor hun persoonlijke situatie. Bijvoorbeeld of een bepaald type wasmachine wel geschikt is voor een gezin met vier kinderen.”
De retailer met fysieke winkels heeft dus de voorsprong dat hij de klant in de ogen kan kijken en kan overtuigen van zijn kwaliteiten en service. “Om klanten in zijn winkel te krijgen zal hij met zijn tijd mee moeten gaan. In de winkel moet het draaien om beleving, het zien-voelen-proberen van de producten. De winkel moet een showroom zijn”, vindt Broex. “Daarnaast dient hij goede adviseurs in te zetten die klanten adviseren over het beste product voor hun persoonlijke situatie. Algemene productkenmerken hebben consumenten immers al op internet gelezen.”
‘Traditionele winkel heeft genoeg kansen’
Gepubliceerd op 15 december 2009 om 00:00
Reacties 0