In de retail worden vraag en aanbod in een dynamisch spel samengebracht. De klantkennis zit niet alleen in het hoofd van de retailer, maar ook in it-systemen en geavanceerde Business Intelligenceoplossingen. Maar de toepassing daarvan, is vaak nog niet optimaal en wie zijn BI niet op orde heeft, hoeft voorlopig niet aan Business Analytics te denken.
Tijdens de afgelopen bijeenkomst van de i3 BI Retail Community, werd de kennis en ervaring gebundeld van onder meer Rien Overvliet en Gerrit Spijksma van McGregor, Egbert Dijkstra van Ahold, Marco Polman en Els Goes van Coolcat, Marianne Tummers van Hoogenbosch Retail Group en Hans Windmeijer van Crocs.
De leden spraken de verwachting uit dat Business Analytics steeds vaker zal worden toegepast door retail-organisaties, maar dat de gebruikersgroep beperkt zal blijven, in tegenstelling tot de bredere toepassing van meer traditionele vormen van Business Intelligence. BA is wel uiterst aantrekkelijk: de leden ervaren dat het rendement van de investering ronduit hoog is. Maar voordat Business Analytics succesvol kan worden toegepast, is het van essentieel belang om eerst de Business Intelligence- en Data Warehouse-laag goed op orde te hebben.
Het doel van de i3 Business Intelligence Retail Community is het creëren van een netwerk waar CIO's en BI-verantwoordelijken uit de retailbranche elkaar treffen om ervaringen uit te wisselen over de rol en toepassingen van BI in de retailbranche. Eens in de vier maanden komt de BI Retail Community bij elkaar om specifieke thema's te bespreken.
Reacties 0