Siemens zet beSmart-logo in om verkoop te stimuleren
Gepubliceerd op 19 mei 2005 om 00:00
Siemens heeft een deel van zijn assortiment in de witgoedmarkt voorzien van het zogenoemde beSmart-logo. De producten die dit logo dragen, bieden de consument over het algemeen extra mogelijkheden en gebruiksgemak. Volgens sales manager Marc Asbeek Brusse is beSmart in de eerste plaats ontwikkeld om de winkelier in staat te stellen gemiddeld duurdere producten te verkopen, in het Engels wel `upselling` genoemd:`We hebben speciaal voor de verkoper hulpmiddelen ontwikkeld, waarmee wij helpen om producten te verkopen die een hogere gemiddelde prijs zullen genereren.` Siemens stelt hiervoor onder meer point-of-sale materiaal, producttrainingen en een promotieteam ter beschikking. Dit heeft tot doel om de verkoper op de winkelvloer goed te informeren over de productspecificaties en hoe deze aansluiten bij bepaalde wensen van de klant. Op deze manier kan de consument verleid worden om iets meer uit te geven dan hij aanvankelijk van plan was.De actie van Siemens moet gedeeltelijk gezien worden als een reactie op het feit dat de gemiddelde prijs van producten in de witgoedmarkt de afgelopen twee jaar met 10% is gedaald, terwijl dit niet wordt gecompenseerd door een grotere afzet.
Reacties 0