Leven in een multidimensionale wereld
Gepubliceerd op 9 mei 2011 om 00:00
Om die ene specifieke consument in dat ene specifieke domein te bereiken is het belangrijk vast te stellen welke verschillende dimensies er zijn en waar die consument zich in kan (en wil) herkennen. Wat zijn de omgevingsfactoren die ons gedrag sturen? Wat zijn de gebeurtenissen in de wereld om ons heen waarop we reageren. En welke nieuwsfeiten sturen de trends aan?
Aan de ene kant spelen de dreiging van een aantal ernstige en negatieve omgevingsfactoren een rol, zoals het uitputten van de aarde, natuurrampen, nucleaire rampen en dreigingen, moeizaam verlopende politiek, ernstige bezuinigingen op kunst en cultuur, een groeiend populisme en aanscherpende polarisatie. Bij een steeds grotere groep van de bevolking broeit onvrede en woede door teleurstellingen en/of te hoge verwachtingen. We worden geconfronteerd met een toenemende kloof tussen arm en rijk, ziek en gezond, connected en disconnected, kansrijken en kansarmen. Wantrouwen, angst en cynisme zijn een belangrijke factor in dit haperende tijdsgewricht. Ook in de Arabische wereld zien we dat de opgekropte frustratie een uitweg zoekt in de vorm van volksopstanden en revolutie.
Het gehele artikel is te lezen in het meinummer van RetailTrends.
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
Reacties 0