Biologische producten in zwang

Consumenten hebben vorig jaar flink meer biologische voedingsmiddelen gekocht. De omzetten stegen met ruim dertien procent en daarmee nam de omzet voor het tiende achtereenvolgende jaar toe. Dat blijkt uit de Bio-monitor 2010.

Consumenten kochten vorig jaar in totaal voor ruim 752 miljoen euro aan biologisch voedsel, dat is 87 miljoen euro meer dan in 2009. Volgens de Bio-monitor, opgesteld door het LEI in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I), zagen vooral supermarkten hun verkopen fors stijgen. Van alle verkochte biologische producten vond 45,3 procent zijn weg naar de consument via supermarkten. De gemiddelde omzetgroei bedroeg daar 18,8 procent.

De omzet binnen natuurvoedingswinkels groeide 4,1 procent, waarbij de moderne bio-supers groeicijfers lieten zien die vergelijkbaar zijn met de supermarkten. De speciaalzaken, waaronder natuurvoedingswinkels en biologische slagers, hadden in 2010 een marktaandeel van 35,3 procent.

Aardappelen, groenten en fruit vormen nog steeds de belangrijkste productgroep en zijn goed voor 21,9 procent van de bestedingen. Daarna volgen zuivel met 17,1 procent en vlees/vleeswaren met 14,9 procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!