Sterke merken hebben geen last van negatieve berichtgeving. Dat blijkt uit onderzoek van het NIBAA Institute in Utrecht. Merken die alom gevestigd zijn hebben het voordeel al te worden gekend, gekocht en vertrouwd. Als er door wat voor een reden dan ook ophef in de markt ontstaat, doet de consument dat liever af als incident.
Volgens het instituut wil de consument negatieve berichtgeving over gevestigde merken het liefste direct vergeten, omdat het in tegenspraak is met de eerder opgedane ervaringen. “Dit heeft alles te maken met wat men in de psychologie aanduidt als cognitieve dissonantie”, stelt Robert Huiskamp, managing director bij het onderzoeksinstituut.
Cognitief gezien is het lastiger om een jarenlang opgebouwde mening te herzien op basis van een of enkele nieuwe negatieve ervaringen. Het impliceert namelijk dat men het al die tijd bij het verkeerde eind had. En dus ‘kiest’ men voor de makkelijke weg en doet men de nieuwe negatieve ervaring af als een incident. Wanneer een merk echter aanhoudend negatief in het nieuws blijft komen, heeft de consument geen keuze meer en wordt de mening bijgesteld.
'Sterke merken immuun voor negatieve publiciteit'
Gepubliceerd op 20 mei 2011 om 00:00
Reacties 0