Retailers maken steeds vaker gebruik van slachtofferhulp na ernstige gebeurtenissen als een overval of verbaal en fysiek geweld in winkels. Dat laat Hoofdbedrijfschap Detailhandel weten in een persbericht. Een goede opvang van ondernemers en winkelmedewerkers voorkomt veel problemen op langere termijn.
“We zien op dit moment gelukkig een dalende trend in het aantal overvallen in de detailhandel, maar elke overval is er nog steeds een te veel. Vooral de juweliers, benzinestations, videotheken en tabakszaken zijn relatief vaak slachtoffer”, aldus hoofd afdeling bestrijding winkelcriminaliteit van het HBD Hendrik-Jan Kaptein. “Wanneer je puur naar de aantallen kijkt, dan worden supermarkten het vaakst overvallen. De kans dat je overvallen wordt is misschien niet zo groot, maar de impact is enorm.”
De schade die een overval kan veroorzaken bij zowel ondernemers als werknemers, wordt volgens Kaptein nog altijd ernstig onderschat. Bovendien is te weinig bekend dat met een adequate eerste opvang die schade juist enorm beperkt blijft. “Onderzoek toont aan, dat mensen die goed zijn getraind en/of goed zijn opgevangen veel minder problemen ondervinden op de langere termijn dan wanneer je niets doet”, aldus Kaptein.
Kaptein wijst erop dat werkgevers in belangrijke mate verantwoordelijk worden gehouden voor goed beleid op dit punt, inclusief een regeling voor de opvang van getroffen medewerkers. Zo eisen de Arbowet en het Burgerlijk Wetboek dat de werkgever ervoor zorgt dat de werknemer zoveel mogelijk wordt beschermd tegen agressie en geweld en de nadelige gevolgen daarvan. De werkgever die niets heeft georganiseerd kan te maken krijgen met claims van werknemers.
“De ervaringen tot nu toe geven daar alle aanleiding toe. Voor een medewerker die te maken heeft gekregen met agressie of geweld en die zonder opvang thuis blijft, wordt de drempel om weer aan het werk te gaan met de dag hoger. Onder begeleiding de volgende dag weer aan het werk gaan, is dus heel belangrijk voor het welzijn van de medewerker. Bovendien is het goed voor de portemonnee van de werkgever.”
Slachtofferhulp vaker ingeschakeld
Gepubliceerd op 31 oktober 2011 om 00:00
Reacties 0