Albert Heijn voert vaker prijsverlagingen door dan dat de supermarktketen de prijzen van producten verhoogt. De verlagingen bleken het afgelopen anderhalf jaar echter vaak zo’n vijf cent, terwijl de verhogingen al snel op 25 cent uitkwamen. Die ontdekking deed de Utrechtse student Thijs van der Tuin, die een hiervoor een computerprogramma ontwikkelde.
Van der Tuin besloot de prijsschommelingen te gaan volgen na een prijsactie van de Nederlandse marktleider. Albert Heijn communiceerde breeduit over het scherpe prijsbeleid en dat vertrouwde de student niet helemaal. Hij lanceerde samen met een vriend de site Inprijsverhoogd.nl.
AH verhoogde in anderhalf jaar vijfduizend artikelen in prijs. Daar staan vijftienduizend prijsverlagingen tegenover. Per saldo kwamen de prijzen echter hoger uit. Albert Heijn bestrijdt de uitkomsten niet,’maar het is jammer dat het onderzoek alleen ons aangaat’, aldus een woordvoerder van de supermarktformule. “Wij zijn niet de enige die duurder zijn geworden.”
‘Prijsverlagingen AH fractie van -verhogingen’
Gepubliceerd op 3 november 2011 om 00:00
Reacties 0