‘Versproducent steeds afhankelijker van retailer’

Versproducenten zijn de afgelopen tien jaar steeds afhankelijker geworden van winkeliers. “Producenten in de tuinbouwsector leggen het af tegen de retailer”, meldt Miranda van Kester, directeur van Mirakuleus, een bureau actief op het gebied van versmarketing.

Wel ziet het bureau kansen voor de branche, met name in duurzaamheid en authenticiteit. “Maar dan moeten producenten wel keuzes maken. Het versschap is min of meer de ‘melkkoe’ van de retailer en de versproducent is leverancier van een bulk-product; merkloze, homogene – en dus inwisselbare – goederen.”

Terwijl er binnen deze groep producten wel degelijk grote verschillen zijn in kwaliteit, smaak, gezondheid en duurzaamheid, signaleert Van Kester. “Veel meer dan de term ‘bulk’ doet vermoeden. Helaas is er geen consument die dat weet of snel te weten zal komen.”

De consument is volgens de marketeer wel zelf op zoek naar die informatie. “Of anders naar beleving. Authenticiteit is belangrijk. Dat is een trend die we de laatste jaren hebben zien opkomen, en die zich onverminderd lijkt te gaan doorzetten. Dit is het tegenovergestelde van het anonieme bulk-product. Als het verhaal klopt, willen mensen best iets meer betalen.” 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!