Albert Cuyp mikt op toerisme

Amsterdam gaat de Albert Cuypmarkt in een nieuw jasje steken om meer toeristen te trekken. Stadsdeel Zuid ontwikkelt onder meer een ‘groene loper’ tussen de Utrechtse Brug en het Rembrandtplein en knapt de entrees van de markt op. Bezoekers van de Albert Cuyp krijgen daarnaast de mogelijkheid hun boodschappen tijdelijk in kluisjes te stallen. Dat wordt beschreven in het rapport Toeristisch Actieplan Albert Cuyp van de Kamer van Koophandel.

De markt scoorde bij buitenlandse toeristen gemiddeld een 7,8. Nederlandse bezoekers gaven de markt gemiddeld een 7,4. De Albert Cuyp trekt jaarlijks zo’n zes miljoen mensen. Eén derde deel van de omzet komt voort uit toerisme.

Het onderzoek laat zien dat toeristen zich vaak tot de binnenstad beperken. Als er goede parkeergelegenheid zou komen nabij de Utrechtse Brug, zou de wandelroute naar de binnenstad de Albert Cuyp markt veel bezoekers opleveren. Ook het openbaar vervoer moet hierop inspelen.

Volgens Ben Bockstael, voorzitter van de ondernemersvereniging Albert Cuyp laat de uitstraling van de markt te wensen over. “Vooral de entrees kunnen beter, er staan overal borden en het oogt erg rommelig. Op de markt zelf zou meer aandacht moeten komen voor voedsel.'' Volgens Bockstael geven toeristen gemiddeld dertig euro uit per bezoek. ''De toerist op het Damrak geeft maar vier euro uit. Mensen vinden de Cuyp leuk, ze komen vooral voor het typische Amsterdamse sfeertje.''

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!