De oer-Hollandse modeketen C&A wint, ondanks de sterk concurrerende markt, steeds meer terrein in China. “De concurrentie in de Chinese kledingbranche is moordend. De komende tien jaar zal de markt explosief groeien, dus daarom is het nu heel belangrijk klanten aan te trekken en daarna ook te houden,” vertelt Mark Siezen, ceo van C&A in China. “We richten ons alleen op de student en middenklasse. Betaalbare kwaliteitskleding, dat is waarmee we ons onderscheiden van de concurrentie.”
Kledingwinkels dingen massaal naar de gunst van zowel de klant als de werknemer en vastgoedverhuurder. Siezen: “Huisbazen die de huur met dertig procent verhogen, omdat ze erachter zijn gekomen dat we de afgelopen periode winst hebben gemaakt, werknemers die overstappen naar concurrenten voor een paar cent per uur extra: we hebben het allemaal al meegemaakt. Je hebt geen andere keuze dan ermee om te leren gaan.” C&A, sinds 2007 actief in de Chinese kledingbranche, probeert daarom zijn werknemers aan zich te binden door hen kansen te bieden op een goede loopbaanontwikkeling. Ook benadrukt het winkelbedrijf bij hun werknemers dat het al 170 jaar bestaat. “We zijn betrouwbaar en stabiel. Dat is ook veel waard”, aldus Siezen.
C&A streeft naar honderdvijftig Chinese vestigingen in 2015. In dat jaar hoopt de kledingketen een omzet van vijfhonderd miljoen euro te halen, vergelijkbaar met heel Nederland op dit moment. “We krijgen de ruimte om C&A in China neer te zetten. Er zijn veel plannen: binnenkort start de verkoop van kleding van het milieuvriendelijke biokatoen en we willen interactiever met onze klanten omgaan”, zegt Siezen. “Het is een behoorlijke uitdaging, maar we hebben in 170 jaar al zoveel meegemaakt dat we deze onstuimige tijden ook wel doorkomen.”
Ook in China hanteert C&A kleine prijsjes
Gepubliceerd op 19 december 2011 om 00:00
Reacties 0