Consumentenbond is alerter geworden
Gepubliceerd op 28 juni 2005 om 00:00
De Consumentbond profileert zich steeds nadrukkelijker naar de buitenwereld. Dit is een verandering van koers van de laatste paar jaar. Volgens Felix Cohen, algemeen directeur van de Consumentenbond, kreeg zijn organisatie het verwijt te weinig bovenop het nieuws te zitten. Zodoende viel het besluit van de bond om alerter te zijn. Een andere reden voor de toegenomen assertiviteit is om duidelijk aan de leden, 600.000 in totaal, te laten zien waar de bond voor staat. De nieuwe strategie heeft de Consumentenbond veel media-aandacht opgeleverd, maar ook veel rechtszaken en ophef over de werkwijze.Cohen benadrukt dat hij de reclamewereld niet als `natuurlijke vijand` ziet, maar dat er wel kritisch wordt gekeken naar de vertelde boodschap. Zo heeft de Consumentbond al enige tijd moeite met de reclames van financiele dienstverleners en met de (onterechte) gezondheidsclaims van de voedingsmiddelenindustrie. De Consumentenbond stapt steeds vaker naar de rechter. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van het zogenaamde collectief actierecht, wat inhoudt dat de bond namens veel mensen tegelijk bij de rechter kan aankloppen.
Reacties 0