Utrechtse winkeliers staan lijnrecht tegenover elkaar vanwege de koopzondag. Ondernemers van grote winkels pleiten voor een wekelijkse openstelling, terwijl kleine winkeliers vrezen voor hun zaak. Actiegroep Harrie030, opgericht door ondernemers van grote winkels, bood gisteren burgemeester Aleid Wolfsen handtekeningen aan om de koopzondag op de agenda van de gemeenteraad te krijgen.
Harrie030 voert een campagne waarin de fictieve inwoner van Utrecht, Harrie, centraal staat. Volgens de campagne wil de consument van nu zeven dagen per week actief kunnen zijn en leuke dingen kunnen doen. Daarom moeten winkels ook zeven dagen per week open zijn, meent Harrie.
De kleine middenstanders vrezen juist voor een te grote werkdruk en oneerlijke concurrentie van grootwinkelbedrijven. Zo geeft Marjolein Oerlemans van Betsie’s Kookwinkel aan dat openen op zondag haar meer kost dan dat het oplevert. “We moeten extra personeel en nutsvoorzieningen betalen”, vertelt zij aan de Telegraaf. “De klanten komen dan meer verspreid, maar niet vaker naar de winkel.”
“De grote ondernemers maken de individuele retailers kapot”, stelt Nol Hendriks van herenmodezaak Brothers Mode in het dagblad. Hij is dan ook niet van plan op zondag open te gaan. Hendriks vindt het onzin dat klanten uit zouden wijken naar andere steden en dat Utrechtse ondernemers hierdoor omzet mislopen. Dat is volgens hem nog nooit bewezen. Volgens tegenpartij ‘Utrecht is geen Harrie’, een burgerinitiatief van Frank Schuemie, zitten Utrechters helemaal niet te wachten op een wekelijkse koopzondag.
Utrechtse ondernemers ruziën over koopzondag
Gepubliceerd op 2 juli 2012 om 00:00
Reacties 0