Het aantal Nederlandse mobiele shoppers is sinds vorig jaar verdubbeld tot 1,5 miljoen consumenten. Onderzoek van Blauw Research en Thuiswinkel.org laat zien dat 1,5 miljoen shoppers in de eerste helft van 2012 iets op de tablet of mobiele telefoon kocht, tegenover 740 duizend consumenten in de eerste zes maanden van 2011.
Consumenten bestelden in de eerste helft van 2012 gemiddeld 3,3 keer via hun mobiele telefoon. Vooral kleine aankopen zijn populair bij de mobiele consument. Veertig procent van de mobiele kopers kocht apps of mobiele software. Muziek en downloads staan met twaalf procent op de tweede plaats. Van de grotere bestellingen zijn vooral kleding en schoenen populair (tien procent). Daarnaast staan tickets (negen procent) en boeken, tijdschriften, kranten (negen procent) in de top vijf van segmenten die mobiel via internet worden gekocht.
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, spreekt van een ‘enorme kans voor webwinkels’. “Dit leidt tot nieuwe innovaties. Denk aan de mogelijkheid om via QR-codes producten te bestellen op stations, vanaf bushokjes en op andere creatieve manieren. Je ziet hier steeds meer voorbeelden van verschijnen.”
Forse stijging mobiele kopers
Gepubliceerd op 25 oktober 2012 om 00:00
Reacties 0