'DEEN heeft niets te zoeken in Amsterdam'

De poging van supermarktketen DEEN om Amsterdam te veroveren zal niet slagen zolang de super haar eisen qua winkelvloeroppervlak niet bijstelt. Dat zegt retailkenner Gerard Rutte in Het Parool.

DEEN is al langer vastberaden om in Amsterdam voet aan de grond te krijgen. Zo opent het eind februari haar derde winkel in de hoofdstad. De supermarkt betrekt echter geen oppervlaktes kleiner dan zeshonderd vierkante meter in Amsterdam. Omdat het vinden van dergelijke grote ruimtes in de hoofdstad moeilijk is, geeft Rutte de super weinig kans in Amsterdam. “Met dit aantal supers heb je niets te zoeken in Amsterdam. Er zijn meer vestigingen nodig om rendabel te zijn.”

De super weigert echter locaties met minder winkelruimte omdat die ‘niet passen bij de formule’. Daardoor blijft het in Amsterdam lastig voor DEEN om ‘er tussen te komen’. Bovendien telt Amsterdam al 146 supermarkten, waaronder 71 Albert Heijns, twaalf Dirk van de Broeks, negen Jumbo/C1000’s en Lidl’s, acht Aldi’s en zeven Womar-winkels. Zij nemen vaak wel genoegen met minder winkelvloeroppervlak rond de 500 vierkante meter.

Het voordeel voor DEEN is volgens Rutte dat het niet afhankelijk is van de Amsterdamse winkels, omdat het in Noord Holland vele goedlopende winkels heeft, die bovendien eigendom zijn van de familie. Hij denkt dat dit ‘handig is voor de exploitatie’. Maar met zo weinig vestigingen verwacht hij niet dat DEEN een grote speler in de hoofdstad wordt.

Wanneer DEEN genoegen zou nemen met minder winkelruimte en het aantal vestigingen daardoor uit kan breiden, acht Rutte de super niet kansloos. DEEN onderscheidt zich met een aanbod in verse producten en bloemen en planten. Dat er vraag is naar dit soort winkels blijkt volgens Rutte uit de komst van de ecologische keten Marqt. Hij denkt daarnaast dat er in Amsterdam veel koopkracht is, mede dankzij de toeristen.

DEEN werd deze maand door ING verkozen tot de beste winkelketen van 2012. Het in 1933 opgerichte familiebedrijf telt in Nederland 64 winkels. De supermarktketen, die in Noord-Holland een marktaandeel van 38 procent heeft, is in de rest van het land nog een marginale speler.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!