Ook drogisterijen meegesleurd in prijzenoorlog
Gepubliceerd op 22 juli 2005 om 00:00
De prijzenslagen die in de supermarkten woeden sinds 2003 slaan over op drogisterijen. Ook drogisterijen moeten hun klanten nu lokken met scherp geprijsde producten en kunnen niet achterblijven bij de concurrentie. Het CBS meldde vorige week dat de omzet in de drogisterijsector met 13,6% was gedaald, maar zowel drogisterijketens als marktonderzoeker AC Nielsen schatten dat de omzetdaling minder dramatisch is. Directeur van AC Nielsen Han Eisma had zelf een omzetdaling van 4% berekend. “En dat is voor deze branche al vrij fors.” Maar AC Nielsen ontkent niet dat drogisterijen het moeilijker krijgen. “Wij onderschrijven wel het feit dat er een trendbreuk is in de omzetontwikkeling van drogisterijen,” aldus Eisma. Voor het eerst in de afgelopen 25 jaar constateert AC Nielsen een krimpende omzet in de sector. Niet alle onderdelen van de drogisterijen doen het even slecht, het gaat vooral om de artikelen die ook in de supermarkten te krijgen zijn. Etos-woordvoerder Norbert Cappetti: “Ons kernassortiment bestaat uit drie delen: health, beauty en care. Alleen de laatste categorie heeft last van vrij lage marges.” Drogisterij en parfumerie Bart in Heemstede heeft naar aanleiding van deze ontwikkeling het assortiment gesaneerd en vooral de luxe-artikelen overgehouden omdat die minder onderhevig zijn aan prijsconcurrentie. “We saneren al het gewone spul waar veel concurrentie in is”. En het werpt zijn vruchten af: “Wij verkopen alleen A-merken en luxe dingen, luxer dan de gemiddelde DA. Maar daarmee maken we wel drie tot vier keer meer omzet dan een gemiddelde drogist per vierkante meter doet.”
Reacties 0