Modedetailhandel houdt zich staande in juli

De modedetailhandel is het tweede halfjaar van 2005 begonnen met een beperkte omzetdaling van gemiddeld -2,5% per winkel in juli ten opzichte van juli 2004. De herenmode en de jeans konden zich ook deze maand onttrekken aan de dalende omzetontwikkeling. Vooral de jeans presteerde goed met een gemiddelde omzetstijging van +6,5% per winkel. De positieve trend uit het voorjaar lijkt zich door te zetten naar het najaar. De herenmode (+ 1,5%) profiteert al enkele tijd mee met de jeanshype. Hierdoor krijgen vooral de verkopen van casualkleding een stimulans. Juli is de traditionele maand voor de zomeruitverkoop, maar de overige segmenten konden hier niet voldoende van profiteren. Het slechte weer is hier de grootste oorzaak van. De omzetontwikkeling in juli 2005 ten opzichte van een jaar geleden is bij de damesmode uitgekomen op -5,8%, bij gemengde mode -4,1%, bij baby- en kindermode -9,6% en bij lingerie -2,2%. Positieve kanttekening is dat veel ondernemingen in juni al wel profiteerden van de start van de uitverkoop mede door het mooie weer. Zij zagen toen hun omzetten al stijgen. Opvallend blijft het grote contrast tussen de prestaties in het midden en middenhoge prijssegment. De prestaties in het midden prijssegment vallen in alle segmenten tegen met uitzondering van de lingerie. Winkels in het middenhoge prijssegment presteren daarentegen boven gemiddeld. Deze trend is het gehele jaar al duidelijk zichtbaar. De meeste detaillisten kijken met een goed gevoel naar het komende najaars- en winterseizoen. De nieuwe collectie lijkt aan te slaan aangezien de eerste verkoopcijfers positief zijn.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!