Albert Heijn introduceert binnenkort een nieuwe bonuskaart waarmee de supermarktketen persoonlijke aanbiedingen kan doen. Klanten die de nieuwe pas online activeren krijgen, gebaseerd op hun koopgedrag, extra korting op bepaalde producten.

Wie gebruik wil maken van de extra mogelijkheden van de nieuwe bonuskaart moet de kaart online activeren. Albert Heijn geeft aan daarbij duidelijk uit te leggen 'waarom en waarvoor hun gegevens gebruikt worden'. "De klant staat aan het roer en bepaalt zelf waarvan hij wel of geen gebruik maakt", meldt de supermarkt dinsdag in een persbericht.

De Consumentenbond concludeerde twee weken geleden nog dat de bonuskaart van de Zaanse keten 'zo lek als een mandje' is. Consumenten hoeven alleen een klantnummer op de website of applicatie van AH in te vullen, om alle aankoopgegevens van die pas te weten te komen. AH liet toen weten aan de wettelijke eisen te voldoen, ook omdat 'aankoopgegevens geen persoonsgegevens zijn'.

De invoering van 'Mijn Bonus' werd vorig jaar al eens uitgesteld vanwege onzekerheid bij klanten of AH de gegevens mag gebruiken als bron voor aanbiedingen. "Het mag als het van ú mag", stelde algemeen directeur Sander van der Laan toen. Desondanks besloot hij de persoonlijke aanbiedingen tijdelijk uit te stellen.

De klant kan de nieuwe bonuskaart, die binnenkort door caissières wordt uitgereikt, ook koppelen aan hun Air Miles-pas. Daarnaast worden de Air Miles spaarmogelijkheden uitgebreid. Voor iedere twee euro krijgt de klant een Air Mile, die hij kan inwisselen voor korting bij de supermarktketen, bol.com of een van zijn Air Miles-partners.

De oude bonuskaart kan nog tot 6 januari 2014 worden gebruikt.

Eerder: 'AH bonuskaart schendt klantenprivacy' & AH begint later met nieuwe bonuskaart