In de decembermaand zijn ongeveer een half miljoen online bestellingen niet op tijd bezorgd. Zo stelt negen procent van de klanten zijn kerstaankopen pas na de feestdagen ontvangen te hebben. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A Research en Consultancy onder drieduizend Nederlandse consumenten.
Een jaar eerder maakte nog zeven procent melding van een verlate levering hun kerstaankopen. Webwinkels deden het tijdens Sinterklaas juist beter. Het percentage klanten dat niet op tijd cadeaus binnen had, daalde in een jaar tijd van 6,5 naar vier procent.
De problemen rond de kerstdagen zijn ontstaan doordat Kerst in 2013 ‘ongelukkig viel’, denkt directeur Frank Quix. Online bestellingen kennen volgens hem doorgaans een piek op zondagavond en maandag, terwijl kerstavond al op dinsdag was. Daardoor is het aantal te late leveringen met dertig procent gestegen, stelt hij. “Hoewel webwinkels beloofden op tijd te leveren, lukte dat niet.” Daarnaast zijn nog eens tweehonderdduizend pakketjes te laat bezorgd omdat klanten volgens hem zelf te laat bestelden.
Van de drie grootste webwinkels Wehkamp, Coolblue en bol.com kreeg de laatstgenoemde de meeste klachten. Coolblue kreeg er niet één, terwijl ook Wehkamp volgens Quix een positieve uitzondering vormt. “Die wordt veel minder genoemd dan je mag verwachten op basis van hun marktaandeel."
Bol.com stelt dat 0,7 procent van alle aankopen bij de webwinkel niet op tijd geleverd konden worden, doordat leveranciers in gebreke bleven. “In de meeste gevallen zijn de klanten daar tijdig over geïnformeerd”, reageert ceo Daniel Ropers.
Bijna vijftien procent van de ondervraagden stelt dat een late levering een reden kan zijn om komende feestdagen hun aankopen niet online te doen.
Reacties 0